Χειρουργικές Παθήσεις

Φλεβική Ανεπάρκεια Κάτω Άκρων

Συμπτώματα & Θεραπεία

Τι είναι η φλεβική ανεπάρκεια κάτω άκρων

Με τον όρο χρόνια φλεβική ανεπάρκεια των κάτω άκρων αναφερόμαστε στις αλλοιώσεις που μπορεί να συμβούν στα κάτω άκρα όταν οι φλέβες του σκέλους δεν λειτουργούν επαρκώς. Οι φλέβες των κάτω άκρων μεταφέρουν αίμα από τα πόδια προς την καρδιά. Αυτό επιτυγχάνεται με την φυσιολογική λειτουργία της μυϊκής αντλίας της γαστροκνημίας που προωθεί το αίμα από τα πόδια προς την καρδιά κατά τη βάδιση υπερνικώντας τη βαρύτητα.

Οι πολλαπλές βαλβίδες που υπάρχουν στο εσωτερικό τοίχωμα των φλεβών ανοίγουν για να επιτρέψουν τη ροή του αίματος προς την καρδιά και κλείνουν εμποδίζοντας την παλινδρόμηση του αίματος.

Αιτίες της φλεβικής ανεπάρκειας των κάτω άκρων

Διάγνωση της φλεβικής ανεπάρκειας των κάτω άκρων

Τo ιστορικό και η φυσική εξέταση δίνουν πολύτιμες πληροφορίες όπως πρήξιμο, εξάνθημα, υπέρχρωση και αίσθημα καύσου των ποδιών. Το υπερηχογράφημα Τriplex φλεβών κάτω άκρων τεκμηριώνει τη διάγνωση διευκρινίζοντας τον βαθμό της ανεπάρκειας καθώς και το σημείο αυτής.

Φλεβική ανεπάρκεια | Συμβουλές & ασκήσεις

Η αποφυγή ορθοστασίας είναι το σημαντικότερο όλων για να μην λιμνάζει το αίμα στα κάτω άκρα λόγω βαρύτητας

Η ανάρροπη θέση άκρων κατά την ανάπαυση βοηθάει μηχανικά στην αποσυμφόρηση του αίματος

Κάλτσες διαβαθμισμένης συμπίεσης (ακόμα καλύτερα για όσους το ανέχονται καλσόν) ανάλογα με τον βαθμό της ανεπάρκειας συστήνονται ιδίως τους καλοκαιρινούς μήνες

Η τακτική άσκηση, όπως βάδισμα, βοηθάει αλλά δεν χρειάζονται υπερβολές

Στάδια φλεβικής ανεπάρκειας | Πόνος & συμπτώματα φλεβικής νόσου

Η φλεβική ανεπάρκεια είναι μία εξελικτική νόσος. Στα αρχικά στάδια είναι εμφανείς μόνο ευρυαγγείες, δηλαδή μικρά σπασίματα των επιφανειακών μικρών φλεβών. Όσο η νόσος προχωράει δημιουργούνται κιρσοί (διευρυμένες  φλέβες που είναι παθολογικές) και στα τελευταία στάδια υπάρχει οίδημα και δερματικές αλλοιώσεις στο κάτω άκρο που τελικά καταλήγουν σε έλκος. Ο πόνος κατά την εξέλιξη της φλεβικής νόσου δεν είναι ποτέ πολύ έντονος. Συνήθως ο ασθενής κατά το τέλος της ημέρας περιγράφει ένα βαρύ κουρασμένο άκρο με ήπιο άλγος και πιθανά έντονο κνησμό (φαγούρα). Έντονος και αιφνίδιος πόνος στο κάτω άκρο συνήθως προέρχεται από αλλού και θέλει άμεση διερεύνηση με πιθανές αιτίες την οξεία θρόμβωση φλεβική ή αρτηριακή και προβλήματα από την μέση.

Χάπια για φλεβική ανεπάρκεια

Υπάρχει φαρμακευτική αγωγή με φλεβοτονικά φάρμακα η δράση των οποίων είναι:

• αύξηση του φλεβικού τόνου
  • βελτίωση της λεμφικής παροχέτευσης
  • προστασία της μικροκυκλοφορίας
  • προστασία των βαλβίδων

Το αποτέλεσμα από την λήψη τους είναι η ανακούφιση από τα συμπτώματα της χρόνιας φλεβικής ανεπάρκειας και η αποφυγή της εξέλιξης της νόσου, όχι η θεραπεία της.

Θεραπεία της φλεβικής ανεπάρκειας

Η έγκαιρη αντιμετώπιση έχει καλύτερα αποτελέσματα και μελλοντική πορεία, καθώς οι παθολογικές φλέβες (κατεστραμμένες) με την παλινδρόμηση του αίματος επιδεινώνουν την κυκλοφορία στις φυσιολογικές φλέβες με αποτέλεσμα την καταστροφή τους. Η θεραπεία εξατομικεύεται σε κάθε ασθενή αναλόγως των συμπτωμάτων και της ανεπάρκειας, αλλά συνήθως πάσχει η μείζων σαφηνής (επιφανειακή φλέβα) η οποία αφαιρείται ή εξαγχώνεται με laser. Για τους κιρσούς γίνονται μικροτομές και αφαιρούνται όλοι στο βασικό χειρουργείο.

Τι είναι οι κιρσοί κάτω άκρων

Οι κιρσοί είναι οι παθολογικά διεσταλμένες επιφανειακές φλέβες των κάτω άκρων. Δημιουργούνται λόγω της χρόνιας καταπόνησης που έχει σαν αποτέλεσμα την καταστροφή του τοιχώματός τους και την διαστολή τους. Θεωρούνται δεύτερο στάδιο φλεβικής ανεπάρκειας των κάτω άκρων και είναι μία πάθηση εξελικτική που με το καιρό επιδεινώνεται. H θεραπεία εκτός από το άριστο αισθητικό αποτέλεσμα στοχεύει την αναστολή της εξέλιξης της νόσου και τον ενοχλητικών συμπτωμάτων.

Τι είναι οι ευρυαγγείες

Ευρυαγγείες είναι τα μικρά διεσταλμένα, κόκκινα ή μπλέ, φλεβικά τριχοειδή που φαίνονται στο δέρμα. Πρόκειται για πάθηση των φλεβών (αρχικά στάδια φλεβικής νόσου) και αντιμετωπίζονται κυρίως για αισθητικούς λόγους.

Θεραπευτικές επιλογές ελάχιστα επεμβατικές χωρίς τομές

Μεγάλοι κιρσοί: Σκληροθεραπεία κλασσική ή σκληροθεραπεία αφρού (έγχυση φαρμακευτικής ουσίας με μικρή βελόνη εντός της φλέβας που προκαλεί χημική καταστροφή αυτής)

Μικροί κιρσοί: Σκληροθεραπεία

Ευρυαγγείες: Μικροσκληροθεραπεία